Week 2: Casualty ward

4 mei 2018 - Msambweni, Kenia

Wat een leuke week, vol met nieuwe indrukken!

Deze week begon ik op de Casualty ward, je kunt dit vergelijken met de spoed eisende hulp in Nederland. Ik loop hier samen met wat collega's op de minor Theater (kleine operatie kamer) alle spoedgevallen worden hier binnen gebracht die direct hulp nodig hebben. Op de Casualty ward heb je ook gewoon te maken met spreekuren, mensen komen met klachten naar het ziekenhuis en worden dan een voor een geholpen, dus het zijn niet altijd spoedgevallen.

Op mijn eerste dag was het lang wachten tot er patiënten binnen kwamen, ik was om 8:00 begonnen en tot 10:30 was er nog weinig gebeurd 'stilte voor de storm' Tot dat er een ambulance kwam aangereden met één gewonden van een tuktuk ongeval, diepe hoofdwonden en hier en daar wat kleine wondjes, ook werd er verwacht dat de patiënt zijn been had gebroken. Alles gaat hier dan ook wel op een laag pitje, voordat de patiënt echt goed word geholpen ben je al weer 30min verder.... Uiteindelijk zijn alle wonden gehecht en is de patiënt naar de röntgen afdeling gebracht. Wat leuk is aan deze afdeling is dat je overal mee naar toe kan gaan, zo zie je de behandeling van begin tot eind. Zo was ik dan ook mee naar de röntgen afdeling geweest en heb daar ook de foto's gezien ' scheen- en kuitbeen gebroken, helemaal doormidden' voor deze patiënt word dan een behandeling opgestart.

Enkele dagen ben ik ook met de Artsen meegelopen, dit vind ik persoonlijk interessanter. Zo loop je dan ook mee met de spreekuren en leer je verschillende ziektebeelden kennen die in dit land/gebied voorkomen, alles word ook in het Engels vertaald voor mij. Voor dat er bij patiënten een behandeling gestart kan worden, zowel trauma als een 'zieke' patiënt moet de arts langs zijn geweest en toestemming hebben gegeven. Op de dagen dat je met een arts meeloopt zie je dus alles wat er die dag gebeurt.

Ook ben ik met de ambulance meegereden tijdens een spoedgeval, toevallig de verpleegkundige waar ik die dag mee meeliep moest met de ambulance mee dus mocht ik ook mee :). Leuk om zoiets mee te maken .

Wat heb ik deze week nog meer gezien, en bij geholpen met de behandelingen:

- verschillende wonden, voornamelijk hoofd wonden, niemand draagt hier namelijk een helm of überhaupt iets van bescherming!

- Één gewonden waar een huis was opgevallen, door de vele regen was zijn huis ingestort.

- Verder nog wat behandelingen gedaan bij patiënten uit opdracht van de artsen.

Je merkt ook wel dat steriliteit hier niet/nauwelijks geld, alles word hergebruikt of er wordt niet hygiënisch gewerkt, bij het prikken van infuusnaalden wordt weleens mis geprikt de eerste keer. In Nederland moeten we dan een nieuwe naald pakken en opnieuw beginnen, hier hergebruiken ze dus gewoon dezelfde naald.                        Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar dan ben ik nog een uur aan het typen en weet niet of dat interessant is.

Voor de rest heb ik het hier nog steeds prima naar mijn zin, ben al steeds meer gewend.                                                                                                                        Helaas regent het hier al de hele week, we zitten namelijk ook in het regenseizoen nu, als het hier regent dan gaat het ook wel echt hard en valt er veel in een keer.      Het gedeelte waar wij zitten is nog niks overstroomd, in sommige delen van Kenia namelijk wel.

Hoop dat ik jullie zo weer genoeg heb geïnformeerd.

Groetjes,

Erwin

1. Fam Ketelaars:
    4 mei 2018
    Hoi Erwin
    Leuk om je zo te volgen.
    De kinderen vinden het maar raar geen helm op! Toch stom?!!
    Succes en veel plezier nog.
  2. Frank:
    4 mei 2018
    Stoere verhalen hoor! Succes!