Eerste indruk in Kenya

28 april 2018 - Msambweni, Kenia

Hallo allemaal,

De komende tijd zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van al mijn belevenissen tijdens mijn stage.

Op vrijdag ochtend om 9:00 waren we geland op Mombasa, hier werden we opgewacht door Philip en Nancy die ons naar het verblijf brachten. Na een lange rit van 3uur kwamen we aan in het dorpje Msambweni. Tijdens de reis had de omgeving veel indruk op ons gemaakt, een totaal andere manier van leven. Zo leven de bewoners in kleine zelfgemaakten hutjes, veel kraampjes op de markt waar ze hun goederen verkopen, één verharde weg en weinig tot geen verkeersregels. Aangekomen bij ons verblijf moesten we er dan toch echt aan geloven ‘ we zijn in Afrika’

Ons verblijf is prima te doen, een redelijke slaap plek en een zeer gastvrij gastgezin verder is geen luxe in het verblijf, dat word even wennen. De omgeving is ook super, vele mangobomen, palmbomen een leuke buurt.

In het weekend zijn we door Nancy rondgeleid door Ukunda (een stad ongeveer 1,5 uur van ons vandaan) met een supermarkt en pinautomaten, ze heeft de belangerijkste dingen laten zien ook hoe je gebruik moet maken van een tuktuk of matatu om jezelf te kunnen vervoeren.

Op de zondag zijn we ook nog naar de kerk geweest, super om dat mee te maken bij deze cultuur, er word gezongen, gedanst en preken gehouden. Uiteindelijk heb we 3,5 uur in de kerk gezeten... dit is ieder weekend zo ;)

In het begin van de week zijn we voor het eerst naar het ziekenhuis gegaan, hier hebben we een rondleiding gekregen van de hoofdzuster ‘Betty’ over alle afdelingen. Kort samengevat is het een ongeorganiseerd ziekenhuis die zeker niet aan alle eisen voldoet, de geiten lopen zelfs over de afdeling.

Op dinsdag begon dan echt mijn eerste dienst op de pedeatric ward ( een afdelingen voor kinderen t/m 5 jaar). Ik had nog nooit met kinderen gewerkt in een ziekenhuis, dus het was even wennen en dan vooral met de taal. Na een aantal dagen gewerkt te hebben had ik al best veel mogen doen. Medicijnen klaarmaken, infuusprikken en meegelopen met de doktersronde.

Het was een hele ervaring en heb toch nog veel kennis op kunnen doen tijdens de dagen dat ik op die afdeling heb gelopen. Volgende week begin ik op de ‘casualty ward’ de  (SEH in Nederland) heb hier super veel zin in en zal in mijn volgende blog hier wat over vertellen.

In het weekend zijn we even bij wezen ‘tanken’ in een hotel in Ukunda die Nancy ons heeft laten zien tijdens de rondleiding, hier kun je even genieten van de luxe die we op ons verblijf niet hebben.

Volgende week weer een nieuwe blog over mijn 2e week, tot dan!

Groetjes,

Erwin

1. Jacqueline Weijtens:
    29 april 2018
    Jeetje! Een andere wereld. Geiten in het ziekenhuis!
    Super om te lezen Erwin.
    Succes met de 2e week
    Jacqueline
  2. Marcel en Irma:
    30 april 2018
    Super mooi om te lezen! Een compleet andere wereld dan thuis, maar wel een geweldige ervaring. Veel succes je 2e week en we kijken al uit naar je volgende verslag. Veel liefs,pap en mam
  3. Nicole:
    1 mei 2018
    Echt heel erg gaaf!! Geiten in het ziekenhuis moeten we bij ons is voorstellen haha😜
    Succes met je tweede week!
    Xx Nicole
  4. Oma Tiny:
    3 mei 2018
    Erwin, ik vind het geweldig wat ik hier lees en wat ik al gehoord heb. Wat zal je veel ervaring op doen, waar je straks veel plezier van zult hebben. Succes verder. Groetjes oma
  5. Marij van krieken:
    3 mei 2018
    Wat een mooie stage plek een gewéldige ervaring gieten in het ziekenhuis ! Super om te lezen veel succes en zijn benieuwd naar je volgende verslag gr erik en marij