De laatste 2 weken!

28 juni 2018 - Msambweni, Kenia

Mijn laatste week op de operatiekamer.

De maandag zijn we niet naar het werk geweest, we waren de zondag naar Mombasa geweest hier zijn we naar de kerk gegaan en hebben daar een Nederlandse vrijwilliger ontmoet, ook van hetzelfde vrijwilligers bedrijf waarmee wij zijn. Hier hebben we samen een drankje mee gedaan en wat gegeten in het shopping center daar.

We moesten naar 45min eigenlijk al weer vertrekken, anders waren we niet op tijd terug in Msambweni. Omdat het zo korte tijd was hebben we besloten om te verblijven in Mombasa bij het vrijwilligers verblijf daar. De volgende dag zijn we terug naar Msambweni gereisd. Super leuk om de andere vrijwilliger te ontmoeten .

Op dinsdag stonden we fris en fruitig naar een lang weekend weer op de operatiekamer. In de ochtend hebben we moeten wachten tot de eerste operatie begon. Toen hebben we met het personeel wat in de kantine gezeten en Keniaanse thee gedronken.

Toen kwam de eerste patiënt binnen, dit werd een hernia operatie bij zijn onderbuik, ook in zijn scrotum zat een grote ascites die we moesten verwijderen. We zijn begonnen met het verwijderen van de ascites, dit stonk enorm. Na het verwijderen van de ascites ging de dokter verder kijken waar het vandaan kwam, uiteindelijk hebben ze heel zijn darmen eruit gehaald, er bleek een darmafsluiting te zitten, deze hebben ze verwijderd.

Rond de middag heb ik nog meegekeken tijdens een orthopedische operatie. Deze man had zijn bovenbeen gebroken, deze hebben ze weer recht gezeten en dan boren ze weer een gat in zijn bot, zodat er een metalen pin doorheen kan. Dan blijft de breuk op zijn plek en kan het genezen. Tijdens deze operatie heb ik de anesthesie deels gedaan, ik zorgde er weer voor dat de vitale functies in orde bleven tijdens de operatie.

Op woensdag heb ik in de ochtend 2 operaties gezien, één scrotum operatie hier zat weer een infectie in, het leek op dezelfde operatie van gisteren maar dat was niet zo volgens de arts. Dit was namelijk geen hernia.

Verder nog een operatie van een jong meisje, deze was tijdens het spelen op iets gevallen en had een scheur van haar vagina tot haar anus. Dit was al een tijdje geleden, ze was hiervoor al 2x geopereerd en vandaag was de laatste keer, om het weer netjes te maken.

In de middag hadden we  nog een orthopedische operatie, bij deze operatie stond ik ook mee aan tafel om te assisteren. Deze man had een tijdje geleden een bovenbeenbreuk deze is toen vastgezet tijdens de operatie met zo’n metalen pin. Deze pin was gaan ontsteken dus moest deze verwijderd worden. Het was super leuk om mee te assisteren tijdens de operatie, het was een lomp werkje om de pin eruit te krijgen, deze zit natuurlijk behoorlijk vast. Met veel moeite hebben we de pin eruit gekregen en hebben we het ontstoken gedeelte in het been verwijderd en gespoeld met NaCl en antibiotica. Er hoefde geen nieuwe pin in, de fractuur was genezen.

Donderdag de laatste werkdag in het ziekenhuis!

Ik heb deze dag 2 General Surgery’s gezien, een was het verwijderen van een gezwel rond de onderbuik, deze operatie duurde lang maar was toch ook wel interessant. Bij de 2e operatie heb ik weer mee aan tafel geassisteerd. Deze man had een vergrote prostaat en kon hierdoor niet goed plassen, deze hebben we verwijderd. Heel interessant om te zien en te mogen assisteren. Je ziet de blaas van de binnenkant en de urineleiders zitten, ook kon ik de prostaat voelen, dan voel je toch wel goed dat deze vergroot is en verwijderd moet worden. Het bloed flink tijdens zo’n prostaat verwijdering.

Na de verwijdering van de prostaat moet er een katheter ingebracht worden, deze katheter was behoorlijk dik maar blijkbaar moet dat na zo’n verwijdering. We kregen de katheter er niet in via de plasbuis, toen werd er een speciale operatie set gehaald hiervoor en gingen ze steeds met metalen pinnen in de plasbuis om zo een opening te maken. Ze gebruikte 8 verschillende diktes tot dat ze de zelfde dikte hadden als de katheter. Het ziet er pijnlijk uit. Uiteindelijk de katheter erin gekregen en alles schoongespoeld in het lichaam, toen alles dicht gehecht en opgeruimd.

Vrijdag zijn we nog even naar het ziekenhuis geweest, om even iedereen gedag te zeggen en nog wat foto’s te maken met het personeel. Ook hebben we onze gesponseerde materialen uitgedeeld (bloeddruk banden voor kinderen, fetal scope en thermometers)

Ook hebben we onze pakken die wij de afgelopen maanden droegen in het ziekenhuis afgegeven aan het personeel van Theatre, deze  konden ze goed gebruiken. Dit afscheid nemen heeft zowat de hele dag geduurd.

Zaterdag zijn we naar Ukunda geweest, we wilden natuurlijk ook iets geven aan Action Ministry, hier hebben wij ook veel mee gewerkt.

Action Ministry: School voor kinderen, de kerk waar we iedere zondag heen gingen en een Clinic voor de patiënten van blessed camp.

Hier hebben we medicijnen voor de Clinic gesponsord die ze nodig hadden, nieuwe microfoons voor de kerk, schoolboeken voor de kinderen en matrassen om op te slapen tijdens het middagslaapje van de schoolkinderen. Eerst deden ze dit altijd gewoon op hun stoel met het hoofdje op de houten tafel.

Super om te zien dat ze hier allemaal gelukkig mee zijn, geeft een goed gevoel.

Zondag zijn we nog naar de kerk geweest op Action Minstry voor de laatste keer, hier hebben we nog een bedank woordje gezegd in de kerk, dit werd zeer gewaardeerd.

In de middag zijn we nog even snel naar Ukunda geweest om wat cadeautjes te kopen voor het gezin waar wij de afgelopen 10 weken hebben mogen verblijven. Deze cadeautjes hebben we in de avond gegeven toen iedereen thuis was.

Maandag zijn we nog naar het ziekenhuis geweest voor Nurse Jane, zij was er de vrijdag niet helaas toen was ze ziek. Zij heeft veel met ons gewerkt dus moesten we nog even terug voor haar. Wij hadden ook nog een kleinigheidje gekocht voor haar, en zei gaf ons ook nog een cadeautje super leuk!

In de middag nog naar Action Ministy geweest om de matrassen uit te delen en te zien hoe de kinderen hier op slapen en wat ze ervan vinden. Ook nog met de kinderen gespeeld tijdens hun middagpauze, hier heb ik ze ook mijn voetbal gegeven die ik van huis uit had meegenomen, dit vonden ze helemaal geweldig!

Dan komt er toch een eind aan en kwam de taxi ons ophalen om ons naar Diani beach te brengen, waar we de laatste dagen nog even genieten van een ‘kleine vakantie’ in een hotel voordat we terug vliegen.

Ik heb veel gezien en geleerd, een geweldige tijd gehad en een ervaring op gedaan die niemand mij meer kan afpakken. Ik ga de mensen enorm missen, maar ik kom zeker nog een keer terug naar dit prachtige land.

Dit is dus mijn laatste blog, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben en mij via deze manier goed hebben kunnen volgen. Allemaal bedankt voor de leuke reacties, en tot gauw weer in Nederland

PS: kijk ook nog even naar de nieuwe foto’s van de laatste weken

Groetjes Erwin

1. Inge Van hees:
    28 juni 2018
    Oh wawh Erwin, wat heb jij een ervaring opgedaan,dit neem je de rest van je leven mee.Wat fijn dat alles zo mooi is geweest.En nu weer naar huis.Goede reis.
  2. Jolette:
    Hoi Erwin,

Wat heb je daar veel meegemaakt en gezien. Ben heel benieuwd naar je verhalen. Tot zondag.
  3. Marcel en Irma:
    28 juni 2018
    Wat een ervaringen heb je opgedaan deze weken die ze je inderdaad nooit meer afnemen. We hebben al veel meegekregen door je verhalen,je apps en telefoontjes maar om je morgen weer te zien in het echie 😘 daar kijken we naar uit! goede reis en tot morgen. Xxx
  4. Steffie:
    28 juni 2018
    Super leuk wat je daar allemaal hebt kunnen zien, je verhalen zijn vast erg interessant, ik ben benieuwd. Hele fijne terug reis en tot zondag! 😊
  5. Trudy:
    28 juni 2018
    Zo Erwin die laatste week nog heel veel gedaan leuk die matrassen voor de kinderen goed idee dit is een ervaring voor het leven.
    Een goede vlucht terug en Groetjes
  6. Jacqueline Weijtens:
    3 juli 2018
    Zeker genoten van jouw verhalen! Goede reis!