Week 5: We zijn op de helft! 🇰🇪

28 mei 2018 - Msambweni, Kenia

Hallo allemaal, leuk dat jullie weer mijn blog willen lezen, deze keer iets later als normaal we zijn namelijk afgelopen weekend op Safari geweest. Op het verblijf hadden  we geen tot slecht bereik, dus konden we onze blog niet typen.                         In mijn volgende blog zal ik vertellen over mijn Safari ;)

Vorige week zaterdag zouden we voor het eerst ‘Jiggers’ gaan verwijderen, het was de bedoeling dat we dit al eerder gingen doen maar, vanwege het slechte weer kon het steeds niet door gaan. Jiggers zijn kleine beestjes die in de voetjes kruipen van de kindjes hier, omdat ze hier veel op blote voeten lopen hebben ze hier last van. Deze keer kon helaas het jiggerprogramme ook niet doorgaan vanwege de ramadam, veel kinderen blijven dan thuis. In plaats daarvan zijn we bedwantsen gaan verwijderen bij blessed camp, hier leven ze in kleine, donkere en vieze huisjes waar de bedwantsen dus hun gang kunnen gaan, wij hebben deze dag van een heel huis alle bedwantsen verwijderd, je doet dit gewoon met een vergifspuit... het gezin is dankbaar als je bent geweest.

Na het weekend begon natuurlijk gewoon weer het echte werk, mijn  laatste week op de maternity.

Het was een rustige week met hier en daar soms wat spoedgevallen er tussendoor. Zoals altijd doen we de medicatie ronde, je kijkt hier in het dossier van de patient en deelt de voorgeschreven medicatie uit. Na het uitdelen van de medicatie schrijf je op in het dossier dat je de medicatie hebt uitgereikt. Medicatie word gegeven door zowel een injectie, via het infuus en natuurlijk gewoon via de mond. Tijdens de medicatie ronde zet je dus ook verschillende injecties en soms ook infusen als de oude niet meer werkt. Ook moet je soms in opdracht van de arts bloedafnemen.

Deze week had ik 2 spoedgevallen, op dinsdagochtend kwam ik op de afdeling aan en zag al dat er een moeder slecht lag op de bevalling kamer de artsen waren hier al meebezig. 10min later lag de vrouw doodstil op bed en kwam er slijm uit haar mond, toen werd het een REANIMATIE. De artsen hebben haar gereanimeerd en haar hartslag kwam terug, verder ademde ze nog niet uit haar zelf ze had ook een saturatie van 33%. Toen hebben we de moeder beademd en uitgezogen zodat de luchtweg vrij is. Toen heeft personeel van de OK een tube in gebracht in de luchtweg voor betere beademimg.

De moeder lag nog steeds buiten bewust zijn op bed en had nog steeds haar kindje in haar buik, we hebben haar toen met spoed naar de OK gebracht en ze heeft hier een keizersnede gehad. Het babytje heeft het overleeft en is naar de NBU gebracht, hij was namelijk nog maar 28weken oud. De moeder is naar de IC gebracht en leeft nog steeds maar, is ook nog bewusteloos. De artsen twijfelen of ze het gaat redden.

Mijn tweede spoedgeval deze week was dat er een kindje op de NBU ‘new born unit’ een ademstilstand kreeg, op dat moment kwam er een arts ons roepen of we konden assisteren, de verpleegkundige van die afdeling hadden namelijk examen. Toen heb ik samen met een collega de ademhaling kunstmatig overgenomen d.m.v. Een insuflateur, een mondkapje met een ballon eraan, ik en mijn collega hebben om en om het babytje beadmend, het babytje was pas 2 dagen oud.... na een tijd te hebben beademend heb we haar naar de IC gebracht over de gang, en natuurlijk ook op de gang blijven beademen. Ik heb het kindje daarna niet meer gezien, dus weet niet hoe het er nu mee gaat.

Natuurlijk zijn er ook nog bevallingen geweest, hierbij heb ik weer mogen assisteren en het kindje mogen verzorgen na de bevalling. Ook heb ik èèn bevalling zelf gedaan waarbij mijn collega de assistentie heeft verleend, dit was erg leuk om een keer zelf te doen.                                                                                                                                                                                                                                     Kijk ook in mijn FOTO ALBUM hier heb ik weer nieuwe foto’s in toegevoegd!!

Helaas zitten we ook nog steeds zonder water, nu al 2 weken. Dus fatsoenlijk douche zit er helaas nog steeds niet in. We hebben gehoord dat het ‘waterprobleem’ soms 3maanden duurt..... dus ben benieuwd!

Het weer is hier gelukkig weer goed, de zon schijnt en het regent nog nauwelijks ;)

Volgende week sta ik op de female ward, hier is veel te zien want alle ziektbeelden liggen hier samen, dus heb er wel zin in.

Tot volgende week!!

Erwin

1. Pep:
    28 mei 2018
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen Erwin! Jullie maken indrukwekkende dingen mee. Succes de komende weken.