Mwsambweni Hospital week 3 Kenia

11 mei 2018 - Msambweni, Kenia

Hallo allemaal!

Deze week was mijn laatste week op de Casualty, het was een drukke week met weer bijzondere gebeurtenissen.

De afgelopen week heeft het veel geregend, in sommige delen van Kenia zelfs zoveel dat er mensen zijn bij omgekomen. Gelukkig is er bij ons nog geen overstroming geweest ondanks het vele regen. Wat je wel merkt in het ziekenhuis is wanneer het regent het personeel altijd te laat komt op het werk, dit is voor Kenianen heel gewoon.

Afgelopen  Zaterdag zijn we naar Wasini Island geweest, de weg er naar toe was zeer hobbelig het was namelijk geen verharde weg. eenmaal aangekomen waren er meerdere buitenlanders die ook mee gingen op de trip, helaas geen Nederlanders.  De  Trip was heel mooi, eerst zijn we met de boot rond het Wasini island gevaren tijdens deze tocht hebben we ook gesnorkeld! Helaas hebben we geen dolfijnen gezien, deze zie je namelijk vaak wel. Na de tocht hebben we nog gegeten op Wasini island en een kleine rondleiding gehad door het dorp op het eiland, na deze rondleiding zijn we terug gevaren naar het vaste land waar onze taxi terug al stond te wachten.

De zondag hebben we weinig gedaan, het heeft de hele dag flink geregend en konden we dus niks anders doen als op onze kamer blijven, hier hebben we dan onze bedden verschoond en een deel van onze kleren uitgewassen, met de hand Natuurlijk.

Na het weekend begon er weer een nieuwe week op de Casualty tevens mijn laatste. Het was een drukke maar zeer leerzame week.                                             Tijdens deze week heb ik veel gezien en mogen doen, ik heb geassisteerd tijdens het zetten van hechtingen, de Dokter die dit deed was zeer aardig en legde ook elke handeling uit hoe je een wond moet dicht hechten. Toch leuk om te weten!

Deze week heb ik ook nog verschillende wonden gezien, een patiënt was aangevallen door zijn vader met een machete deze had meerdere diepe snijwonden ook zelfs in het hoofd. Triest dat zoiets gebeurd, hij heeft het gelukkig wel overleeft, toch wel leuk om zo iets mee te maken.

Een andere patiënt had ergens klem gezeten en had zijn vingertopje er bijna af, deze is weer aan elkaar gehecht, verder was nog een gewonden aangevallen door dieven op straat, deze had een diepe snee in zijn handpalm.

Ook ben ik deze week nog een keer mee geweest met de ambulance, we moesten een patiënt ophalen die 'Malaria' had in een laat stadium, deze patiënt was namelijk al buiten bewust zijn. Malaria patiënten die bewustenloos zijn komen hier vaak voor, waarom deze pas zo laat naar het ziekenhuis gaan snap ik niet, het schilt een hoop problemen.

Wat heb ik deze week nog meer gezien / gedaan:

- Meegekeken met het plaatsen van een infuus in het hoofd van een kindje, het is namelijk moeilijk om kleine kinderen hier een infuus te geven in de arm omdat ze dan nog een donkere huid hebben en de aderen dieper liggen.

- Ik heb deze week meerdere katheters gezet zelfstandig en veel injecties gegeven, ik had aangeven dat ik injecties geven leuk vind om te doen dus bijna iedere keer als er een patiënt kwam mocht ik de injectie zetten.                                                     Verder heb ik nog wat wonden verzorgd 'dressing' en medicatie toegediend.

- Kleine kindjes die binnen komen met een laag suikergehalte, deze komen bewusteloos binnen en geven wij dan z.s.m. glucose IV zodat ze er weer bovenop komen, dit heeft vooral tijd nodig.

- Twee patiënten gezien die een hersenvliesontsteking hadden 'meningitis' deze komen binnen en zijn dan helemaal van de wereld. Weten niet waar ze zijn, kreunen veel en hebben zo nu en dan hevige spierkrampen waarbij ze bijna iedere keer het infuus eruit trekken.

Dit was mijn laatste week kort samengevat, ondanks alle drukte! Jammer dat ik voor nu bij de Casualty weg moet, misschien dat ik hier nog een keer terug kom!

Volgende week sta ik op de Maternity, dit is een afdeling waar zwangere vrouwen bevallen en revalideren.

Ook heb ik op deze  site wat Foto's geüpload. Leuk om te zien, dit geeft misschien een iets duidelijker beeld.

Tot dan!!!

Groetjes,

Erwin

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carlijn van Krieken:
    11 mei 2018
    Echt super leuk om dit allemaal te lezen! Geniet ervan 😘
  2. Marcel en Irma:
    11 mei 2018
    Het is ontzettend leuk om je verhalen te lezen, om zo te weten wat je allemaal meemaakt in een week. Ook super dat je dit kan afwisselen met af en toe een dagje luxe en mooie uitstapjes. Geniet ervan en veel succes volgende week! XX pap en mam