Week 4: Maternity Ward

18 mei 2018 - Msambweni, Kenia

Hallo, Leuk dat jullie weer mijn nieuwe blog willen lezen!

Afgelopen weekend zijn we naar een Keniaanse bruiloft geweest, we werden hiervoor uitgenodigd door een van onze contactpersonen 'Peter' op dit verblijf.        Het was leuk om een keer te zien, er word veel gezongen en gepreekt. De bruiloft heeft 3 uur geduurd waarvan de de laatste 30min ze echt gingen trouwen de rest was veel onzin..... Het was maar een kleine bruiloft werd ons verteld, misschien als er in onze periode een grootte bruiloft is mogen we hier ook bij aanwezig zijn

Er staan een aantal foto's van de bruiloft op deze pagina.

Deze week stond ik op de Maternity ward dit is de afdeling waar zwangere vrouwen bevallen en herstellen na een keizersnede. Het is onderverdeeld in verschillende Cube's (open ruimte met iedereen samen) zo heb je de moeders die moeten herstellen na een keizersnede, moeders die ziek zijn geworden of er liggen ter observatie, ook is er nog een cube waar de moeders liggen te wachten op hun kind die te vroeg geboren is, deze word dan tijdelijk verzorgd op de NBU (new born unit).

Verder heb je op dezelfde afdeling ook de Labour ward, hier bevallen de moeders. Het is een ruimte met als je binnen komt een kantoortje voor de administratie, rechts daarvan staan de bedden waar je kunt bevallen, hier staat alleen een tussenschot tussen de bedden, dus weinig privacy....

Op mijn eerste dag heb ik meegeholpen met de medicatie ronde, hierbij heb ik de medicatie allemaal klaargemaakt, er was één bevalling deze dag die ik niet heb kunnen zien, toen was ik bezig op de afdeling.

Mijn tweede dag was anders, het was een drukke maar leerzame dag. Ik heb 4 bevallingen gezien en hierbij ook geassisteerd, vond dit erg leuk om een keer te doen. Er was ook een tweeling geboren dus we hadden die dag 5 baby's op de wereld gebracht :)                                                                                                        Ook waren er nog een aantal keizersnede's, deze worden uitgevoerd op de operatie kamer. Wij doen alleen de voorbereiding, zoals infuus zetten, katheter plaatsen en bloedprikken.

Verder heb ik de andere dagen nog de medicatie klaargemaakt en gegeven ook infuuslijnen aangesloten, heb veel zelfstandig gedaan er was weinig personeel die dag. Mijn collega heeft het administratieve gedeelte gedaan, hier word namelijk alles nog opgeschreven in boekjes.

Ook heb ik 'examens' afgenomen bij de zwangere vrouwen, zoals luisteren naar de hartslag van het kind, voelen hoe het kind in de buik ligt, meten hoelang de moeder al zwanger is en de ontsluiting bepalen. Dit gebeurt natuurlijk allemaal zonder apparatuur dus alles wordt gedaan met een bepaalde techniek die ze hier toepassen, leuk om zoiets te leren.

Verder heb ik nog geassisteerd bij meerdere bevallingen, infusen geprikt en geholpen waar nodig.

Wat wel leuk was om te zien, na mijn dienst bij de maternity ben ik nog even naar de casualty gegaan, hier was zojuist een patiënt binnen gekomen met zijn vinger er voor de helft af..... het zag er akelig uit, de patiënt liep hier al 2 jaar mee rond en vanwege een infectie was hij nu toch maar naar het ziekenhuis gekomen, Beetje laat natuurlijk :( . Deze vinger is op de casualty dus geamputeerd hier mocht ik ook bij aanwezig zijn, akelig maar interessant om zoiets een keer te zien.

In 'Mijn Foto's ' heb ik de foto van de vinger toegevoegd, deze kun je zelf bekijken als je hier interesse in hebt.

Het zonnetje is hier gelukkig weer gaan schijnen, al word er volgende week wel weer regen voorspeld helaas. Ook hebben we op het moment geen water op ons verblijf, we maken nu gebruik van water dat ze eerder hebben verzameld in tonnen. We moeten dus douche op de afrikaanse manier ' gewoon een maatbeker over je hoofd heen gooien' is toch wel grappig, ben benieuwd wanneer we hier weer water hebben...

Volgende week weer een nieuwe week op de Maternity.

Tot dan!!!!

Erwin

1. Nicole:
    18 mei 2018
    Heel leuk om te lezen Erwin! Geniet ervan daar!!
  2. Marcel en Irma:
    18 mei 2018
    Hoi Erwin super leuk en lleerzaam gr papa.
  3. S. van Gestel:
    18 mei 2018
    Wij volgen hier allemaal je verhalen, leuk om je zo te volgen.
    Zo te zien word dit een leuke en leerzame stage periode.
    Groetjes Arold, Sonja, Rick, Lisa en floor
  4. Steffie:
    18 mei 2018
    Zo geweldig om dit mee te maken, echt jaloers. Nog heel veel succes daar en geniet ze!!

#echteenscaryvingerwel🤤
  5. Marcel en Irma:
    19 mei 2018
    Erwin ik,heb alles gelezen van je. Heel knap hoe je het allemaal doet. Groetjes oma Tiny
  6. Jolette:
    21 mei 2018
    Wat een ervaringen allemaal Erwin. Heel heftig allemaal maar wel leerzaam
  7. Trudy:
    25 mei 2018
    Hoi Erwin dat is weer eens wat anders dan op oefening met het leger of stage in het bejaardenhuis zeker niet saai fijne tijd daar en groetjes aan Chris en Trudy
  8. Jacqueline Weijtens:
    27 mei 2018
    Hoi Erwin. Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan en gezien hebt. “De vinger” laat ik even voor wat het is. 😳. Succes!
  9. Edwin karel:
    3 juni 2018